Innovative solutions driving your business forward.
Discover our insights & resources.
Explore your career opportunities.
Learn more about Sogeti.
Start typing keywords to search the site. Press enter to submit.
Generative AI
Cloud
Testing
Artificial intelligence
Security
December 12, 2022
Alkuvaiheessa Power Platformin keskeisimmät käyttäjäryhmät ovat tyypillisesti yritysten HR- ja taloushallinto-osastot. Näiden lisäksi olemme nähneet alustan tehokäyttöä yritysten digitalisaatiohankkeissa, erityisesti toimitusketjun hallinnassa, sekä tehtaiden automaatioratkaisuissa. Power Apps puolestaan tulee no code- ja low code -ympäristöineen muokkaamaan rajusti työn tekemisen tapojamme, kun kuka tahansa voi kehittää sovelluksia helpottamaan omaa työtään.
Näemme, että Power Platform tulee olemaan markkinajohtaja myös yritysten hyperautomaatiohankkeissa, joissa yritykset ottavat automaation laajasti käyttöön niin, että yksittäisten työtehtävien sijaan automatisoidaan koko työn tekeminen. Automaatio on Power Platformin myötä myös selvästi edullisempaa kuin ennen: hiekkalaatikko- ja testiympäristöissä toimiminen ei välttämättä edes maksa mitään, kun tuotantokäytön määrät ohjaavat kustannusta. Power Platformissa ei myöskään ole ennakkovuosimaksua, jossa sitoudutaan tiettyihin kehittäjien, käyttäjien ja automaation määrään.
Hyvä hallintamalli ohjaa käyttämään automaatiota oikein
Oikeiden asioiden automatisoinnin lisäksi keskiössä ovat automaatiota käyttävät ihmiset. Onnistunut Power Platformin käyttö edellyttää toimivaa hallintamallia, joka sisältää alustan käytön tavoitteet ja hallintomallit, Citizen Developer -mallin sekä siihen liittyvät ohjeistukset ja koulutukset sekä tietoturvanäkökohdat. Citizen Developer -malli mahdollistaa sen, että jokainen työntekijä voi tehdä alustalla sovelluksia hallitusti ja tietoturvallisesti.
Kokonaisuus tarkoittaa hyvin eri asioita eri käyttäjäryhmille, ja Power Platformin käyttöönotto vaatiikin huolellista valmistelua. Power Platformin hyvä hallintamalli ohjaa työskentelyä ja parhaassa tapauksessa auttaa muihin pilviympäristöihin siirryttäessä ja yrityksen datastrategiassa. Tähän työhön kannattaa todella panostaa. Meillä tyypillisesti hallintomallien pystyttämiseen tähtäävien työpajojen läpivientiin menee noin kaksi kuukautta, sillä käytämme valmiita templaatteja ja Landing Zone -kuvauksia yrityksen eri osastojen käytäntöjen tai policyjen yhdistämiseksi.
Eräs tärkeimmistä Power Platformin hallintamallin osioista on Azure Landing Zone, jossa on yhdessä paikassa kuvattuna yrityksen kaikki tietoturvapolitiikat, datan hallintamalliin liittyvät säädökset, datan siirtoon liittyvät ja informaatioteknologioihin liittyvät säädökset, laskutusmallit, kustannuspaikat sekä erilaiset datan kategorisoinnit. Hyvin tehty landing zone säästää aikaa ja rahaa.
Suurin haaste hallintamallissa niin yrityksen kuin loppukäyttäjän kannalta on, että jotain jää huomiotta. Power Platformiin kuuluvien Power Appsin, Power Automaten, Power BI:n ja Power Pagesin lisäksi taustalla rullaa kompleksinen Azure-Dataverse ja siihen yhdistettävät yrityksen tietovarastot ja mikropalvelut sekä Dynamics 365. Ympäristön hallinta edellyttää teknistä osaamista, yhteisiä pelisääntöjä sekä selkeää omistajuutta alustan eri osa-alueista – ja näistä IT:n tuleekin sopia busineksen kanssa.
Tietoturva on eräs merkittävimmistä ja relevanteimmista IT-osaston ja yritysjohdon huolista, sillä Power Platform automaatiotyökaluineen tulisi olla yhtä helposti työntekijöiden saatavilla kuin mikä tahansa Office-sovellus.. Miten kannustamme luomaan omaa työtä helpottavia Power Apps -sovelluksia ja luomaan yksinkertaisia automaatioratkaisuja niin, että jokainen työntekijä osaisi toteuttaa tämän vaarantamatta yrityksen dataa?
Osaatko vastata esimerkiksi näihin kysymyksiin:
Toinen keskeinen haaste liittyy kustannusten hallintaan. Samoilla ominaisuuksilla varustettu työntekijän luoma sovellus voi maksaa lisensseistä riippuen kymmeniä senttejä tai kymmeniä euroja. Lisenssienhallinta onkin koettu yhdeksi haastavimmista kokonaisuuksista Power Platformin käytössä.
Lue Sogetin Power Platform -palveluista
Miten hallintamalli luodaan?
Hallintamallista vastaavien keskeinen dilemma liittyy mahdollistamisen ja rajoittamisen välisen balanssin löytämiseen. On haastavaa yhtäältä kannustaa henkilöstöä kehittämään arjen automaatioita ja toisaalta vahtia, ettei mitään vahinkoa pääse tapahtumaan.
Teknisen puolen lisäksi on kyse ohjeistuksista ja keskusteluista yrityksen eri osastojen välillä. Kokemuksemme mukaan suurin työ hallintamallin luomisessa on keskusteluyhteyden avaaminen kaikissa kerroksissa, ja tiedon tuominen päättävässä asemassa oleville sellaisiin asioihin liittyen, joista pitää tehdä päätös. Keskustelukumppaneitamme ovat tyypillisesti niin IT-osasto, business, HR, taloushallinto, tuotanto kuin yritysjohtokin.
Päätösten jälkeen on vuorossa työntekijöiden koulutus, jotta Power Platform olisi turvallinen ympäristö tehdä töitä. Eri käyttäjäryhmät tarvitsevat alustaa eri asioihin ja tekninen osaaminen vaihtelee. On ymmärrettävä eri osastojen tavoitteet ja rajoitteet. Koulutukseen ja ohjeistukseen on syytä panostaa: jokaisen työntekijän tulee ymmärtää, mikä Power Platform on, miten sitä käytetään, millä edellytyksillä siellä saa tehdä asioita ja mihin asioihin tarvitaan erillinen lupa.
Erilaisia ratkaisuja erilaisille yrityksille
Power Platform mahdollistaa yhtä lailla automaatioiden tekemisen isona IT-palveluna kuin työntekijän arkea helpottavat sovellukset. Joka tapauksessa Power Platformin käyttöönotossa tulee ottaa huomioon sen integroituminen yrityksen olemassaoleviin tuki- ja hallintamalleihin sekä prosesseihin.
On myös ymmärrettävä no code- ja low code -tekemisen rajoitukset. Jos yrityksen järjestelmissä on paljon liiketoimintakriittisiä automaatioita, joiden on toimittava 24/7, niin tähän tarvitaan toki IT-ammattilaisia ja ohjelmistokehittäjiä sekä IT operations -osaamista, jotta osataan korjata automaatio vikatilanteessa sekä järjestää tarvittavat tukiprosessit.
Power Platformin käyttöönotossa on sekä suoraviivaisia että vaativampia osuuksia. Hyvään hallintamalliin kannattaa panostaa, ja miettiä, mitkä ominaisuudet palvelevat juuri oman yrityksen tarpeita.
Contacts:
Director of Automation, AI and Analytics
We use cookies to improve your experience on our website. They help us to improve site performance, present you relevant advertising and enable you to share content in social media.
You may accept all cookies, or choose to manage them individually. You can change your settings at any time by clicking Cookie Settings available in the footer of every page.
For more information related to the cookies, please visit our cookie policy.